Azoren - São Miguel 2016

Hoe was het?

Ook de Azoren stonden al even op het lijstje. De keuze is gevallen op het grootste eiland: São Miguel. We hebben een hotel in Ponta Delgada geboekt omdat het daar vandaan het makkelijkst is om met het openbaar vervoer de rest van het eiland te verkennen.

Dan merk je dus het enige nadeel van een niet toeristisch eiland. De bussen rijden meestal op school en werktijden oftewel 's ochtends vroeg en aan het van de middag. Als we ergens heen gaan moeten we het daar dus een uur of 7 uit zien te houden. Het is jammer maar het is geen onoverkomelijk probleem.

São Miguel is een prachtig groen eiland. En gelukkig voor de natuur nog niet zo toeristisch, het is mooi zoals het is zonder massatoerisme en tientallen hotels langs de kust.

We hebben veel gewandeld, dat lijkt een nieuwe hobby te zijn als we op vakantie zijn. Ik had van te voren wat wandelingen uitgestippeld maar daar zijn er behoorlijk wat niet van door gegaan. De 20 km over de kraterrand bij Sete Cidades was een pittige wandeling. Gewoon rechttoe rechtaan is het niet zo'n probleem maar heuvel op heuvel af is een ander verhaal. We hebben 3 dagen spierpijn gehad ;-) Ondanks dat was het wel een hele mooie wandeling!

Uiteraard zijn we ook nog met de boot de zee op geweest om walvissen te spotten. We hadden geluk...we hebben 2 potvissen gezien wat zeer zeldzaam schijnt te zijn en natuurlijk wat dolfijnen.

Daarnaast nog 2 georganiseerde excursies, een halve dag Lagoa do Fogo en een dag naar Nordeste.

Reisverslag

Dag 11: Naar huis

Het zit er weer op, we mogen weer lekker naar huis! We vliegen gelukkig niet zo vroeg dus we hoeven er pas om 7:30 uit. Om 9:00 worden we opgehaald en om 11:00 zitten we in de lucht. Er is goed nieuws...de vlucht duurt een uur korter dan we dachten  Vanaf noord Frankrijk hebben we minder bewolking en is het uitzicht geweldig. De wereld is zo mooi van bovenaf...

Lees meer »

Dag 10: Ponta Delgada

Een hele relaxte ochtend...eerst eens flink uitgeslapen en daarna ontbijten. Rond de middag gaan we maar weer 's op pad. Eerst naar een park in de buurt en daarna naar winkelcentrum met een megagrote supermarkt. Daar eten we ook gelijk maar een hapje.

Dag 9: Fenais da Luz

De laatste 2 dagen gaan we het wat rustiger aan doen. We slapen eerst uit en gaan dan op het gemak ontbijten. Daarna even wat rond lopen in Ponta Delgada, souvenier en wat eten & drinken voor vanmiddag kopen. Extra drinken inslaan voor morgen want de supermarkt is op zondag niet open.

De stad is versierd met visjes & kwallen en in de bomen hangen allemaal slierten. Het schijnt vanavond feest te worden. We zullen het gaan beleven!

Het is sinds gisteren harder gaan waaien en er is wat meer bewolking, het is een stuk beter uit te houden zo!

Lees meer »

Dag 8: Wandeling Sete Cidades onderlangs

Vandaag doen we maar eens een simpel wandelingetje van zo'n 10 kilometer. We gaan weer terug naar Sete Cidades en lopen nu beneden langs de meren, dat loopt een stuk relaxter kan ik je zeggen. Het kleine meer - Lagoa Verde - is het heerlijk rustig maar bij het grotere meer - Lagoa Azul - kun je merken dat ze zich al meer op het toerisme aan het richten zijn. Er staat een blokkendoos met diverse toeristische bezigheden zoals: een restaurant en fiets en kanoverhuur. Eigenlijk een beetje zonde maar het is er prachtig dat dan weer wel!

Dag 7: Excursie Nordeste

Weer een dagje op stap met José van Amazing Tours. Deze keer het oosten van het eiland. Dit is met de bus echt niet te doen. We zijn maar met z'n tweeën deze tour dus das makkelijk dan hoeven we met niemand rekening te houden!

We treffen het met het weer, boven het westen ligt een dik pak bewolking en in het oosten is het heerlijk plakkerig warm. De luchtvochtigheid schijnt hier altijd minimaal 77% te zijn dus vandaar dat het zweet binnen mum van tijd uit alle poriën tevoorschijn komt.

Lees meer »

Dag 5: Whalewatching & Ribeira Grande

Vanochtend een paar uurtjes walvissen & dolfijnen gespot. Toen we de haven uit waren zwommen er een paar dolfijnen rondom de boot en na een uur verder varen zonder iets te zien dachten we dat dat het was... Hebben wij dat weer! Maar uiteindelijk toch nog 2x een zeldzame potvis gezien! En zelf de staart staat op de foto :-D Daar gingen we voor dus missie geslaagd!

Dag 4: Wandeling kraterrand Sete Cidades

Op onze verjaardag gaan we een rondje om de kratermeren lopen. God zij dank wisten we van te voren niet echt wat ons te wachten stond anders waren we er waarschijnlijk niet aan begonnen...

Toen we wakker werden was de lucht stralend blauw maar het is een uur rijden en tegen die tijd is er flink veel bewolking. En dat is maar goed ook, zonder zon is het al weer bloedverziekend heet laat staan met...

Lees meer »

Dag 3: Wandeling Rocha da Relva

We dachten met de bus naar Relva te gaan en daar vandaan te lopen naar kust. Maar wij snappen het bussysteem hier nog niet goed blijkbaar. Er is een papieren versie van het toeristenbureau en je hebt de versie die bij de bushaltes hangt. Om het makkelijk te maken klopt de ene keer de ene en de andere keer de andere.  Of wij snappen het niet, dat kan ok! Om een lang verhaal kort te maken: bus gemist...

Dag 2: Wandeling Lagoa das Furnas

We gaan met de bus naar Furnas, een ritje van anderhalf uur. De rit ernaar toe is al prachtig, we rijden helemaal via de zuidkust en hebben onderweg echt schitterende uitzichten. De natuur is ook geweldig: groen, groener, groenst!

Lees meer »

Dag 1: Amsterdam - São Miguel (via Terceira)

Om kwart voor 2 gaat de wekker. Ik schrik me dood, blijkbaar toch in slaap gevallen! Ik ben met buikpijn gaan slapen en wordt er helaas ook mee wakker, daar ben ik niet blij mee. Heb slechte ervaingen met de combi buikpijn & vliegen. Stamp maar een paar pillen naar binnen het is niet anders.

De taxi staat om half 3 voor de deur. Het is toch een privétaxi geworden omdat het andere stel dat we nog op moesten halen heeft afgezegd, ze vonden het te vroeg... Gevolg is dat wij dus ook veel te vroeg op Schiphol zijn. We mogen ook nog door een privédouane dus ook daar zijn we zo klaar.

We vertrekken in ieder geval wel op tijd en deze keer eens niet vanaf de polderbaan! Helaas nog steeds pijn in m'n lijf en onderweg zien we alleen maar wolken dus er is ook geen afleiding.  Zonder de wolken ook niet eigenlijk want we vliegen alleen maar over zee.